A, The ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA BERDASARKAN LANGKAH-LANGKAH POLYA SISWA SMPN 1 RASAU JAYA PADA MATERI ARITMATIKA SOSIAL
(ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA BERDASARKAN LANGKAH-LANGKAH POLYA SISWA SMPN 1 RASAU JAYA PADA MATERI ARITMATIKA SOSIAL )
Abstract
This qualitative descriptive study aims to describe the ability to solve mathematical problems in social arithmetic material. The subjects of this study consisted of 4 grade VII students of SMPN 1 Rasau jaya. Data collection techniques using tests and interviews. The results showed that indicator 1 of the subject was at level 3, which means students are able to carry out the stages of understanding the problem, preparing a settlement plan, and the stage of implementing a settlement plan. In indicator 2 subjects are at level 3. In indicator 3 subjects are at level 3. In indicator 4 subjects are at level 4 which means students are able to carry out the stages of understanding the problem, compiling a settlement plan, implementing a completion plan, and re-examining stage. So in general it can be concluded that the problem solving ability of class VII SMPN 1 Rasau Jaya is moderate.
References
Daut, M. S. (2016). “Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika”. Journal Of Mathematics Education And Science, 2, 58– 67.
Gumilang, dkk. (2016). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-langkah Polya pada Materi Aritmatika Sosial Siswa Kelas VII SMP N 1 BRINGIN”. Salatiga : Universitas Kristen Satya Wacana
Herlambang.2013.Analisis Kemampuan Pemeccahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII-A SMP Negeri 1 Kepahiang Tentang Bangun Datar Ditinjau Dari Teori Van Hiele.Bengkulu: Universitas Bengkulu
Laila.M, dkk. (2021). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Minat Belajar Siswa”. Jurnal Horizon Pendidikan STKIP PGRI Sumatera Barat 1(2): 588-599
Lestari, A. D., Hartoyo, A., & Suratman, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Statistika Siswa Di Kelas Viii Smp Negeri 6 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kahatulistiwa, 9(9), 1–8.
Polya, G. 1973. How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method (Second Edition). New Jersey: Princeton University Press.
Porwanto, Muh dan Suroto. 2014. “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita pada Pokok Bahasan Peluang SMA Tribhakti Tanggulangin Kelas XII IPS”. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo 2(1): 109-122.
Rahmawati , U & Suryanto. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Untuk Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, Volume 1, Nomor 1, Mei 2014
Suriasa. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Menggunakan LKS Berbasis Scientific Aproach Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Berkala Ilmiah, vol.6 no. 2 Juni 2018. DOI: 10.20527/bipf.v6i2.4853
Yani. M & Ikhsan. M (2016). Proses Berpikir Siswa Sekolah Menengah Pertama Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkanlangkah-Langkah Polya Ditinjau Dari Adversity Quotient. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 10, No. 1.