DESAIN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBANTUAN MATH MAZE UNTUK MEMFASILITASI RETENSI DAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK

  • Samnur Saputra Universitas Islam Nusantara
  • Usep Kosasih
  • Sarah Kusumaningtyas

Abstract

Students' lack of interest in learning mathematics has an impact on their memory of the material being taught. This is a challenge for educators to find the right learning method. So, it is necessary to develop learning methods with the help of games for arithmetic sequences and series. The aim of the research is to determine the feasibility, retention power and interest in learning after learning mathematics assisted by Math Maze on arithmetic sequences and series. The research method used is Design Research (DR) with an ADDIE design. Data was obtained through media expert validators and material experts as well as students. Data collection techniques include validation sheets, post-test and re-test, distributing questionnaires, and interviews.  From the validation results, Math Maze is categorized as valid, retention power is categorized as high, and interest in learning is categorized as very high.

References

Bakker, A. (2004). Design Research In Statistics Education : On Symbolizing And Computer Tools [Disertasi]. Freudenthal Institute.
Cahya Iskandar, R., Candra Permana, F., & Hidayatullah Firmansyah, F. (2022). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Pemrograman Dasar Bahasa C Untuk Kelas X Multimedia Smkn 1 Majalaya. Indonesia Journal Of Computing, 7(2), 103–114. Https://Doi.Org/10.34818/Indojc.2022.7.2.660
Cahya, T. D. (2021). Perbedaan Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Yang Diajar Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Have (Qsh) Pada Materi Eksponen Di Kelas X Man 2 Tapanuli Tengah [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Damayanthi, K. A. U., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Vokaso Menggunakan Linkfly. Indonesian Journal Of Educational Development, 3(2), 199–208.
Dick, W., Carey, L. & Carey, J.O. (1996). The Systematic Design of Instruction. Florida.
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk Sma Kelas X. Edusains, 4(2), 94–103.
Firdayanti, Asfar, A. M. I. T., & Asfar, A. M. I. A. (2019). Peningkatan Kemampuan Retensi Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Concept Attainment Berbasis Number Head Together. In Bidang Ilmu Administrasi, Akuntansi, Bisnis, Dan Humaniora.
Friantini, N. R., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6–11.
Hidayati, H., Adiyani, A. I., & Ariani, V. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Perbandingan Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 684–691. Http://Ejournal.Mandalanursa.Org/Index.Php/Jjupe/Index
Korompot, S., Maryam, R., & Rahmat, P. (2020). Persepsi Siswa Tentang Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar. Jambura Guidance And Counseling Journal, 1(1), 40–48.
Masfiyah, L., Rufi’i, R., & Harwanto, H. (2019). Studi Komparasi Penerapan Model Guided Discovery Learning Dan Inquiry Learning Terhadap Retensi Matematika. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(3), 524. Https://Doi.Org/10.33087/Jiubj.V19i3.716
Nahriah, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan Dan Deret Aritmetika Pada Kelas Vii Di Smp N Bp. Peliung Pemetung Basuki [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri Curup.
Norkhafifah, S., Nur, S., Amuntai, S., & Selatan, K. (2022). Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Di Era New Normal. Al Mi’yar, 5(1). Https://Doi.Org/10.35931/Am.V4i2.908
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145. Https://Doi.Org/10.33394/Jp.V7i3.2645
Permatasari, K. G. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84.
Setiawan, A., Sutarto, & Indrawati. (2012). Metode Praktikum Dalam Pembelajaran Pengantar Fisika Sma : Studi Pada Konsep Besaran Dan Satuan Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(3), 3–8.
Shofiah, R. I., Bektiarso, S., & Supriadi, B. (2017). Penerapan Model Poe (Predict-Observe-Explain) Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Ipa Dan Retensi Siswa Di Smp). Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 356–363.
Wijayanti, M. T., & Lutfi, A. (2021). Pengembangan Permainan Element Go Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Konfigurasi Elektron Yang Mempengaruhi Retensi Peserta Didik. Pendipa Journal Of Science Education, 5(3), 269–276. Https://Doi.Org/10.33369/Pendipa.5.3.269-276
Published
2024-06-29
Section
Articles