Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Kompetensi Pendidik Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Padang Pariaman, Sumatera Barat, Indonesia
Abstract
This study aims to describe and analyze the role of the Islamic Religious Education Subject Teacher Forum in improving the competence of junior high school educators in Pariaman Regency, West Sumatra. The focus of this research was placed at the Junior Secondary School Islamic Religious Education Subject Teacher Forum in Padang Pariaman Regency, West Sumatra, Indonesia. This type of research is descriptive qualitative. Meanwhile, the research data sources were the management of the MGMP PAI SMP and Islamic Religious Education teachers, the supervisor coordinator, the coordinator of Islamic Religious Education subjects and the principal. In line with that, as a data collection instrument the researcher used observation, interviews, and documentation. To ensure the validity of the data, a triangulation process was used. Then the data collected was analyzed through three levels, namely; data display, data reduction, and drawing conclusions. The results of this study found three main things, namely: first, efforts to increase pedagogic and professional competence have been carried out by MGMP PAI, but a number of planned programs have not been fully realized, because they are hindered by the distance from the far area, lack of motivation of educators to improve self quality, and besides that there are still many educators who are not technologically illiterate. Second, the challenges faced are too much teaching load, the planned MGMP PAI schedule is not fully used by educators for PAI MGMP activities, the PAI MGMP membership with the status of civil servants tends to experience a decrease in number due to entering retirement. Third, some educators are not ready to implement learning innovations.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan kompetensi pendidik Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Pariaman, Sumatera Barat. Lokus penelitian ini ditempatkan di Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Padang Pariaman, Sumatera Barat, Indonesia. Jenis penelitian adalah kualitatif deskriptif. Sedangkan sumber data penelitian adalah pengurus MGMP PAI SMP dan guru Pendidikan Agama Islam, koordinator pengawas, koordinator mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan kepala sekolah. Sejalan dengan itu, sebagai instrumen pengumpulan data penulis menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk memastikan keabsahan data digunakan proses trianggulasi. Kemudian data yang dikumpulkan dianalisis melalui tiga level, yaitu; display data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Adapun hasil penelitian ini menemukan tiga hal pokok, yaitu: pertama, upaya peningkatan kompetensi pedagogik dan profesional telah dilakukan oleh MGMP PAI, tetapi sejumlah program yang direncanakan belum terealisasi sepenuhnya, karena terhalang oleh jarak wilayah yang berjauhan, kurangnya motivasi pendidik untuk meningkatkan kualitas diri, dan selain itu pendidik masih banyak yang gagap teknologi. Kedua, tantangan yang dihadapi berupa beban mengajar yang terlalu banyak, jadwal MGMP PAI yang direncanakan tidak sepenuhnya digunakan oleh pendidik untuk kegiatan MGMP PAI an sich, keanggotaan MGMP PAI berstatus pegawai negeri sipil cenderung mengalami menurunan jumlah karena memasuki purna bakti. Ketiga, pendidik sebagian belum siap menerapkan inovasi pembelajaran.
Downloads
References
Abubakar, A., & Amiruddin, A. (2020). Management and Empowerment of Honorary (Non PNS) Teachers Madrasah State in Manado City. Proceedings of the Proceedings of the First International Conference on Religion and Education 2019, INCRE, October 8 – 10, 2019, Bintaro, Indonesia. Proceedings of the First International Conference on Religion and Education 2019, INCRE, October 8 – 10, 2019, Bintaro, Indonesia, Bintaro, Indonesia. https://doi.org/10.4108/eai.8-10-2019.2294515
Amalia, H. (2019). Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 132–147. https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i1.453
Arafah, K., Qadar, M., & Pristiwaluyo, T. (2020). Evaluasi Program Musyawarah Guru Mata Pelajaran Fisika SMA di Kabupaten Pangkep. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 6(1), 131–140. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i1.1827
Fakrurridha, F., & Nurdin, N. (2019). Pelaksanaan MGMP Dalam Meningkatkan Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. JURNAL SERAMBI ILMU, 20(2), 238–255. https://doi.org/10.32672/si.v20i2.1456
Fitri, A., Lahmi, A., & Halim, S. (2020). The Effect of Reward and Punsihment on Students’ Discipline in Performing Congregations. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(2), 15–15.
Hanafy, S., Nursanga, N., & Hasbi, H. (2019). Pengaruh Supervisi Pendidikan Dan Musyawarah Guru Mata Pelajaran Melalui Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Sekolah Menengah Kejuruan Di Kabupaten Takalar. YUME: Journal of Management, 2(3), 1–36. https://doi.org/10.2568/yum.v2i3.451
Huda, M., Safar, J., Mohamed, A. K., Jasmi, K. A., & Basiron, B. (Eds.). (2020). Global Perspectives on Teaching and Learning Paths in Islamic Education: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-8528-2
Husna, F. (2016). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI: Studi Kasus MGMP PAI SMP Negeri Kabupaten Kediri. Didaktika Religia, 4(2), 205-224–224. https://doi.org/10.30762/didaktika.v4.i2.p205-224.2016
Husna, S., Ritonga, M., Lahmi, A., Saputra, R., & Ayu, S. (2020). European Journal of Molecular & Clinical Medicine The Teachers Unpreparedness in Carrying Out Islamic Education Learning using the Revised 2013 Curriculum in Elementary School. European Journal of Translational and Clinical Medicine, 7(2), 1520–1528.
Kawulich, B. B. (2005). Participant Observation as a Data Collection Method. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Vol 6, Reuse. https://doi.org/10.17169/FQS-6.2.466
Kurniatiningsih, E. P., & Widodo, E. (2020). Pelaksanaan Musyawarah Guru Mata Pelajaran Dalam Penjaminan Mutu Guru IPA SMP Di Kota Batu. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.22219/jkpp.v5i2.11604
Lahmi, A. (2016). Islam dan Pendidikan Yang Mencerahkan. Studia Didaktika, 10(01), 15–27.
Lahmi, A. L. A. (2018). SEJARAH PENDIDIKAN DALAM ISLAM: Menilisik Pendidikan Muhammad SAW Pra-Nubuah. Ruhama: Islamic Education Journal, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31869/ruhama.v1i1.817
Lahmi, A., & Padri, H. (2016). The Islamic Religious Education Teachers’s Role in Motivation the Students to Learn in Grade 7 School Muhammadiyah 3 Padang. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 40–54.
Lahmi, A., Rasyid, A., & Jummadillah, J. (2020). Analisis Upaya, Faktor Pendukung dan Penghambat Pembelajaran Alquran dan Hadis di Madrasah Tsanawiyah Kota Padang, Sumatra Barat, Indonesia. DAYAH: Journal of Islamic Education, 3(2), 213–229. https://doi.org/10.22373/jie.v3i2.7086
Lahmi, A., Ritonga, M., Saputra, R., Mursal, Ayu, S., Nurdianto, T., & Afdhal, S. (2020). Internet, Pesantren and Management Strategies Educational Building. 2827–2836.
Ledford, J. R., & Gast, D. L. (Eds.). (2018). Single Case Research Methodology: Applications in Special Education and Behavioral Sciences (3rd edition). Routledge.
Mishra, S. B., & Alok, S. (2017). Handbook of Research Methodology.
Riduan, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Tahun Pelajaran 2016/2017 Kabupaten Barito Kuala. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 3(2), 11–18. https://doi.org/10.18592/ptk.v3i2.1912
Ritonga, M., Lahmi, A., Bambang, Ayu, S., Asmaret, D., & Afdhal, S. (2020). Curriculum Development Strategy Management for Student Mental Health in Covid-19 Pandemic (2nd ed., Vol. 12). International Journal of Pharmaceutical Research. https://doi.org/10.31838/ijpr/2020.SP2.562
Salim, A., Lahmi, A., & Rasyid, A. (2020). Kontribusi Kompetensi Profesionalisme Guru Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Ruhama: Islamic Education Journal, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31869/ruhama.v3i2.2219
Santoso, A., Achmad, A., & Wardana, M. I. (2019). Pengaruh Program Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) dan Musyawarah Kelompok Kerja Kepala Sekolah (MKKKS) terhadap Peningkatan Kinerja Guru di Kabupaten Kutai Kartanegara. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 7(1), 71–85. https://doi.org/10.21093/sy.v7i1.1655
Satria Pratama, Y. (2018). Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Peningkatan Profesional Guru Pada Forum MGMP SMK di Kabupaten Aceh Jaya. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 6(1), Article 1.
Sileyew, K. J. (2019). Research Design and Methodology. Cyberspace. https://doi.org/10.5772/intechopen.85731
ST, J. (2020). Evaluasi Program Kelompok Kerja Guru (mgmp) Pendidikan Agama Islam Tingkat Smp Di Kota Masohi Kabupaten Maluku Tengah. Al-iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 19–33.
Zakir, M. (2020). Peranan Musyawarah Guru Mata Pelajaran dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam di MAN 2 Langsa. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 4(1), 63–73. https://doi.org/10.30743/mkd.v4i1.2615
Copyright (c) 2020 Arfannur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.