http://ejournal.iainptk.ac.id/index.php/j-md/issue/feedJ-MD: Journal of Da’wah Management2024-07-11T05:33:33+00:00Santa Rusmalitasantafuad@gmail.comOpen Journal Systems<p><strong>J-MD: Journal of Da’wah Management</strong><br><strong>E-ISSN: 2775-1554</strong></p> <p><strong>J-MD</strong> is a journal that discusses the discourse of da’wah knowledge, published by the Da’wah Management (MD) Study Program, Faculty of Ushuluddin, Adab and Da’wah (FUAD), State Islamic Institute (IAIN) Pontianak, Indonesia.</p> <p>The primary focus of this journal is on managerial issues in the field of da’wah in West Kalimantan in particular and in Indonesia in general. <strong>J-MD</strong> aims to communicate the results of theoretical studies and research in the management of da’wah. Topics in the journal include text studies, field studies with various perspectives on the management of Hajj and Umrah, ZIS management, mosque management, event organizing, da’wah entrepreneurship, and other studies related to the development of da’wah institutions.</p> <p><strong>J-MD</strong> is published twice a year, focusing on da’wah management and issues related to the science of da’wah management.</p> <p><strong>J-MD</strong> is a peer-reviewed journal. It is available online as an open-access resource as well as in print. This statement outlines the ethical behavior of all parties involved in the publication of articles in this journal, including authors, editors-in-chief, editorial board members, reviewers, and the publisher.</p>http://ejournal.iainptk.ac.id/index.php/j-md/article/view/3139Penggunaan Media Ular Tangga Surah dalam Muroja’ah Guna Meningkatkan Kualitas Hafalan Siswa Pada Tahfiz SD IT Mulia Islamic School2024-07-11T05:33:33+00:00Yuliyani - yulianiYuliyyani017@gmail.comFitria Aminahfitriabtb63@gmail.comSiti SyamsiahSitisyamsiah237@gmail.comWidya Tri Mawarniwidyatrimawarn@gmail.comRosid Fauzan Hasibuanrosyidfauzanhasibuan@gmail.com<p>Penelitian ini memiliki tujuan mengetahui proses peningkatan kualitas hafalan siswa SD IT Mulia <em>Islamic School</em> dengan menggunakan media ular tangga surah. Jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini melibatkan 8 siswa sebagai subjek, terdiri dari 4 siswa laki-laki dan 4 siswa perempuan. Metode yang digunakan mencakup instrumen tes dan non-tes. Teknik analisis data diterapkan untuk mengolah data hasil tes kemampuan siswa dari setiap model siklus penelitian. Hasil penelitian mengenai kualitas hafalan siswa pada pembelajaran tahfiz kelas II SD It Mulia <em>Islamic School</em> yaitu sebagai berikut: Pada saat pra siklus nilai ketuntasan sebesar 37,5% yaitu sebanyak 3 orang siswa mendapatkan ketuntasan nilai. Pada siklus I, ketuntasan meningkat menjadi 62,5%, dengan 5 siswa mencapai nilai tuntas. Pada siklus II, ketuntasan hafalan mencapai 87,5%, meningkat dari siklus I, dengan 7 siswa mencapai nilai tuntas. Persentase ini diperoleh dari nilai tes hafalan melalui metode tasmi’, yang telah memenuhi Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) sebesar 70 untuk pembelajaran tahfiz, sebagai indikator pencapaian kualitas hafalan siswa.</p> <p> </p>2024-07-11T05:33:33+00:00##submission.copyrightStatement##