Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Kalimat Toyyibah dan Asmaul Husna Melalui Penerapan Strategi Index Card Match

Authors

  • Yuli Evawani Guru Madrasah Ibtidaiyyah Negeri (MIN) Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24260/arfannur.v3i1.711

Keywords:

Improving learning outcomes, aqidah akhlak index card match

Abstract

This paper is based on the importance of measuring affective aspects in each lesson. In the Aqidah Morals subject, the assessment prioritizes attitude and behavior compared to cognitive abilities. This paper raises the issue of efforts to improve learning outcomes of affective aspects of Aqidah Akhlak subjects in Toyibah and Asmaul Husna sentences using the Index Card Match strategy. The Index Card Match strategy allows learning to be more active and fun and encourages students to learn more constructively. Based on the results of classroom action research, it can be concluded that student learning outcomes in the Aqidah Ahlak subject matter of toyyibah and asmaul husna sentences after the Index CardMatch strategy was applied in class V Madrasah Ibtidaiyah Negeri Singkawang increased, in cycle 1 there was an increase in results, namely 21 students or 91% with good grades and 2 students or 9% with sufficient grades, the average grade is 69.8 with good qualifications. In the second cycle, the use of the Index Card match strategy can improve student learning outcomes in Aqidah Akhlak subjects, especially the toyyibah and Asmaul Husna sentences (Al-Muhyi, Al-Mumit, and Al-Baqi’), there are 12 students or 52, 2% with good grades and 11 students or 47.8% with very good grades, the average grade of 78.3 with good qualifications.

 

ABSTRAK

Tulisan ini didasarkan pada pentingnya pengukuran aspek afektif pada setiap pembelajaran. Pada mata pelajaran Aqidah Akhlak penilaian lebih mengutamakan siakp dan perilaku dibanndingkan dengan kemampuan kognitifnya. Tulisan ini mengangkat masalah upaya meningkatkan hasil belajar aspek afeketif pada mata pelajaran Aqidah Akhlak materi Kalimat Toyibah dan Asmaul Husna dengan menggunakan startegi Index Card Match Strategi Index Card Match memungkinkan pembelajaran lebih aktif dan menyenagkan serta mendorong siswa belajar lebih konstruktif. Berdasarkan hasil penelitian tindakan kelas dapat disimpulkan bahwa hasil belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Ahlak materi kalimat toyyibah dan asmaul husna setelah diterapkan strategi Index CardMatch di kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri Singkawang meningkat, pada siklus 1 sudah ada peningkatan hasil yaitu 21 orang siswa atau 91% dengan nilai baik dan 2 orang siswa atau 9% dengan nilai cukup, nilai rata-tata kelas 69,8 dengan kualifikasi baik.

Pada siklus ke dua, penggunaan strategi Index Card match dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak khususnya materi kalimat toyyibah dan Asmaul Husna (Al-Muhyi, Al-Mumit, dan Al-Baqi’), terdapat 12 orang siswa atau 52,2% dengan nilai baik dan 11 orang siswa atau 47,8% dengan nilai sangat baik, nilai rata-rata kelas 78,3 dengan kualifikasi baik.

Kata Kunci: Meningkatkan hasil belajar, aqidah akhlak index card match

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2022-06-01

How to Cite

Evawani, Y. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Materi Kalimat Toyyibah dan Asmaul Husna Melalui Penerapan Strategi Index Card Match. Arfannur: Journal of Islamic Education, 3(1), 31–48. https://doi.org/10.24260/arfannur.v3i1.711

Issue

Section

Articles